Motivatie op Maandag: een planning maken

De motivatie op maandag, een rubriek waarin ik je aan het begin van de week een kickstart wil geven én je wil inspireren hoe je meer uit jouw week kunt halen. Er komen verschillende onderwerpen aan bod maar het meeste zal gaan over productiviteit en gezondheid. Hoe kom je nou op een lekkere en productieve manier de week door? Want zeg nou zelf, je kunt beter ontspannen wanneer je productief bent geweest, toch? Wanneer de nieuwe week voor je ligt, met verschillende taken die moeten gebeuren, begin je dan zo maar ergens? Of breng je een bepaalde structuur aan? Ik werk beter aan de hand van een structuur. Daarom maak ik planningen! Ik neem je mee in mijn manier van plannen en laat je andere manieren zien! 

Planningen maken doe ik al jaren. Ik ben de chaos zelve, maar wel een hele georganiseerde chaos, als je me nog kunt volgen.. Wanneer ik geen planning maak ben ik verloren. Ik denk dan altijd nog dat het me wel lukt, maar dat is écht niet het geval. Ik kan niet zonder planning en ik durf inmiddels wel te zeggen dat ik er goed in ben geworden. Voor mij is een planning echt iets anders dan mijn agenda. Mijn agenda houd ik digitaal bij, die synchroniseert op mijn laptop en telefoon. Ik was altijd heel groot fan van papieren agenda’s maar ik heb een hekel aan strepen. In mijn digitale agenda kan ik heel snel dingen verplaatsen, tijden aanpassen en ga zo maar door. Mijn planning doe ik dan weer wel op papier want ik word heel blij van het markeren van ‘afgeronde taken’.

Ik houd mijn planning bij in een notitieboek van de HEMA, ik heb niet een speciale planner maar ik richt hem zelf zo in zoals ik dat wil. Vaak op zondag, soms op maandagmorgen, bekijk ik wat ik die week gedaan wil hebben, ook kijk ik naar mijn werk- en schooldagen. Daarna maak ik een verdeling per dag, ik schrijf alles uit. Misschien plantechnisch niet zo goed, maar ik schrijf alle kleine taken uit, zodat ik precies weet welke stappen ik moet doorlopen voor een goed eindresultaat.

Aan het begin van het plannen hield ik bij hoe lang ik over iets deed, zodat ik voor de keer daarna zou weten hoe lang ik over een bepaalde taak doe. Inmiddels zit dat allemaal in mijn hoofd en kan ik best goed plannen. Wat mijn struikelblok tijdens het plannen is, is dat ik er vanuit ga dat ik elke dag productief ben. In de praktijk is dat helaas niet zo. Ik kan mijn dagen onderverdelen in twee soorten dagen: de dagen dat ik productief kan zijn, stukken schrijven, foto’s maken etc. etc. Ook heb ik dagen waarbij ik niet zo veel doe en zoals Maureen zou zeggen: “als een zeester in bed wil liggen”. Op die dagen ben ik wel heel creatief en doe ik enorm veel inspiratie op voor het schrijven. Oké terug naar het plannen.

Door die twee verschillende soorten dagen toch te kunnen hebben, plan ik mijn dagen niet tjokkie vol. Wanneer ik dan een zeester-dag heb kan ik inderdaad gewoon op bed liggen, wandelen of andere niet-productieve dingen doen, maar wel inspiratie opdoen. De taken van die dag kan ik dan eventueel gewoon doorschuiven. Vaak komt na een inspiratiekick in de ochtend of middag in de avond toch mijn schrijfflow. Misschien moet ik aan die zeester dagen toch iets doen. Zodat ik ook nog productief kan zijn op die dagen. Het is een compleet onsamenhangend stuk geworden maar hopelijk zijn jullie iets wijzer over mijn planning!

Hoe plan jij? Plan je überhaupt of ben jij zo geordend dat het allemaal in je hoofd kan?

Liefs,
Emma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *