Motivatie op maandag: e-mail op orde houden

De motivatie op maandag, een rubriek waarin ik je aan het begin van de week een kickstart wil geven én je wil inspireren hoe je meer uit jouw week kunt halen. Er komen verschillende onderwerpen aan bod maar het meeste zal gaan over productiviteit en gezondheid. Hoe kom je nou op een lekkere en productieve manier de week door? Want zeg nou zelf, je kunt beter ontspannen wanneer je productief bent geweest, toch? Deze week gaat het over e-mail, velen van ons zitten hier mee. Hoe fijn zou het zijn als deze problemen tot het verleden behoren?

Ik zie het bij mezelf en hoor het in mijn omgeving. Mailboxen die overstromen, zowel met nuttige dingen  als met reclame mails en mails die verstuurd worden vanuit maillijsten. Wanneer je hier geen systeem in aanbrengt kan het zijn dat je verzuipt in de mail en het cijfertje bij je ‘ongelezen mail’ oploopt. Inmiddels heb ik wat trucjes verzameld waardoor het voor mij prima te doen is! Hieronder deel ik al mijn tips en trucs. Heb je zelf nog meer tips en trucs? Let me know!! Ik bedoel, meer trucjes zijn altijd beter!

De eerste tip die ik heb: schoon je mailbox op. Je kent het vast wel, alle webshops waar je ooit iets besteld hebt blijven je maar mails sturen, er komt ook nog een boel spam binnen én je hebt je misschien wel aangemeld voor een mailing list waar je nu geen interesse meer in hebt. Nu staat altijd onder aan een e-mail een linkje om je uit te schrijven, maar dit kan sneller! Met de site unroll.me ga je als een speer door je mailbox. Meld jezelf aan en je bent good to go om eindelijk van je stroom aan bullshitmail af te komen!

Wanneer je je hebt afgemeld voor alle mail waar je niets meer mee doet, ben je klaar voor de tweede stap. Tot een paar maanden geleden had ik geen mappen, alleen de standaard mappen die gmail me gegeven heeft. Inmiddels heb ik mappen voor alles, maar dan ook echt voor alles. Zo heb ik een map voor e-mails van mijn werk, school, EMMADOOR, privé, muziekschool etc etc. Wanneer ik mijn mail lees, beslis ik eerst of ik de mail direct beantwoord of dat ik dat later doe. Beantwoord ik de mail direct en is het daarmee afgehandeld verwijder ik daarna de mail. Staat er informatie in de mail die ik moet bewaren? Dan sleep ik hem naar de bijbehorende map. Als ik de mail niet direct beantwoord laat ik hem gewoon in mijn inbox staan. In principe streef ik naar een lege inbox, want alles beantwoord of onderverdeeld in mappen!

Dan als laatste tip, kies een tijdstip om je mailbox aan te pakken. Ik heb mijn mail melding uit staan op mijn telefoon omdat het anders de hele dag door gaat. Ik bekijk eigenlijk alleen mijn mail op mijn laptop. Op een blog dag doe ik dit niet aan het begin van de dag. Wanneer ik net begin met schrijven zit ik vol creativiteit en ben ik op mijn scherpst. Die energie ga je toch niet besteden aan je mailbox? Dat is zo zonde! Toch beginnen veel mensen met hun mailbox.. Het cijfertje onder in je scherm doet wat met je he? Zet eventueel het cijfertje uit wanneer je er te veel last van hebt! Ik bekijk vaak na de lunch mijn mailbox om zo weer rustig op gang te komen.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt gehad, wat doe je zelf om je mailbox op orde te houden? Heb je nog tips voor me?

Liefs,
Emma

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *