Slaap jij wel (goed) genoeg?

Wanneer je veel stress hebt hoor je vaak dat mensen ook niet goed meer kunnen slapen. Ik heb daar gelukkig geen enkele moeite mee en kan overal slapen. Leg of zet me ergens neer en ik ben in een paar minuten vertrokken. Klinkt heerlijk, maar ik moet wel mijn slaaptijden in de gaten houden. Ik heb veel slaap nodig, onder andere doordat ik door de dag veel indrukken op doe, ik heb wat concentratieproblemen waardoor het veel energie kost om prikkels ‘uit’ te zetten. Maar lang genoeg slapen, daar schort het bij mij nog wel eens aan. Hoe veel moet je eigenlijk slapen? En is de kwaliteit van je slaap wel goed genoeg?

Afgelopen jaar deed de Hersenstichting een onderzoek naar slapen en de gevolgen van slecht slapen. In dit onderzoek is gekeken naar een groep van in totaal 140.000 mensen verdeeld over onderzoeken uit de afgelopen 25 jaar, een mega onderzoek dus! Uitkomsten waren onder andere dat chronisch slecht slapen het risico op depressies, angststoornissen en zelfs dementie vergroot. Ook heeft het invloed op lichamelijke aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, diabetes en obesitas.

Uit het onderzoek blijkt dat de duur van de slaap voor veel Nederlanders geen probleem is, bijna 90% van de volwassenen slaapt tussen de 7-9 uur, de aanbevolen duur. Maar hoe lang je slaapt is één ding, hoe goed slapen we nou eigenlijk? Er zijn veel problemen met het inslapen en er zijn heel veel mensen die gebruik maken van slaaptabletten. Voornamelijk vrouwen hebben last van slaapproblemen, meestal door piekeren en stress. Bijzonder is ook dat stress zorgt voor een lagere kwaliteit van slaap en dat je door slaaptekort of zelfs een slaapstoornis meer stress ervaart in het dagelijks leven. Een soort vicieuze cirkel dus.

Wat kun je nou doen om je slaap te verbeteren? Er zijn een aantal tips die ook worden aangehaald in het onderzoek van de Hersenstichting. Wanneer je veel wakker ligt door piekeren, probeer dan overdag orde te scheppen in het onderwerp van de pieker-gedachten. Zo ‘bewaar’ je dit niet voor ’s nachts maar pak je het overdag al aan, je kunt hier ook hulp bij vragen van een therapeut of psycholoog wanneer dit nodig is.

Nog een tip is het vermijden van beeldschermen, koffie en wijn een paar uur voor je gaat slapen. Voor beeldschermen wordt een uur aangehouden, voor koffie en wijn zelfs 2 à 3 uur. Dim als dat mogelijk is de lichten, ga vast in bed liggen en lees nog rustig een boek in plaats van dat je blijft hangen op Jinek of een snelle actieserie. Drink in de avond thee of wat warme melk in plaats van koffie en neem een sapje in plaats van het glaasje wijn. Klinkt misschien niet heel aantrekkelijk maar wanneer je echt slaapproblemen ervaart wel de moeite waard om eens te proberen.

Hoe slaap jij eigenlijk? Slaap je lang genoeg en word je uitgerust wakker of juist helemaal niet? Laat het me weten, ben ik heel benieuwd naar!

Liefs,
Emma

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *